Slimme en belangrijke ademhalingsoefeningen bij het gebruik van mondkapjes

De overheid raadt sinds deze maand dringend het gebruik van een mondkapje aan en het lijkt er zelfs op dat er een verplichting aankomt. Dit betekent dit dat we de komende tijd op veel plekken een mondkapje (gaan) dragen. Al tijdens de eerste golf klaagden veel mensen die werkzaam waren in zorg maar ook passagiers in het openbaar vervoer over o.a. duizeligheid en hoofdpijn na dat het dragen van een mondkapje. Dus door een mondkapje te dragen bescherm je mogelijk een ander tegen de bacteriën die jij bij je draagt, maar tegelijkertijd kan het dragen van een mondkapje ook een aantal serieuze bijeffecten hebben voor de drager waar je rekening mee moet houden. In dit artikel komen een aantal potentiële bijeffecten van mondkapjes aan bood en paar simpele oefeningen om ervoor te zorgen dat je tijdens en na het dragen van een mondkapje goed zorgt voor een verbeterde adembalans.

 

Balans CO2 en O2

“Om te achterhalen hoe hoofdpijn en duizeligheid ontstaan, moeten we eerst even terug naar hoe de ademhaling werkt, zegt longfysioloog Frans de Jongh in Trouw. “Als je inademt, neemt je lichaam zuurstof op. Zuurstof wordt omgezet in CO2, die je vervolgens uitademt. Je lichaam reguleert de ademhaling niet op basis van de hoeveelheid zuurstof in het bloed, maar voornamelijk aan de hand van het CO2-gehalte. De CO2 beïnvloedt namelijk de zuurgraad van je lichaam, bijvoorbeeld in de hersenen. Als die uit balans raakt, gaat het mis.” Hoofdpijn wordt eigenlijk vrijwel nooit veroorzaakt door een zuurstoftekort, zegt De Jongh, maar door een verstoorde hoeveelheid CO2. Ademhalen door een mondkapje kost meer moeite doordat er sprake is van (lichte) weerstand bij het in- en uitademen (hierdoor komt er minder makkelijk voldoende zuurstof in de longen) en er blijft meer koolzuur achter. Reden dus om tijdens en na het dragen van een mondkapje te zorgen voor een goede balans in je longen en je lichaam. Dit kun je doen met de volgende simpele oefeningen:

 

Met mondkapje op: Adem rustig in en uit
De optimale ademfrequentie voor een volwassen mens is 5,5 keer ademhalen per minuut (ook zonder mondkapje). Dit betekent 5-6 seconden in en 5-6 seconden uit door je neus. Als je deze frequentie hanteert tijdens het dragen van een mondkapje zorg je ervoor dat je voldoende zuurstof binnenkrijgt en niet teveel CO2 verliest. Dit voorkomt hoofdpijn, duizeligheid en zorgt voor rust en kalmte. 

 

Na dragen mondkapje: Doe een vierkantje
Om zowel de CO2 / O2 balans weer te herstellen en tegelijkertijd je zenuwstelsel te balanceren raad ik je aan om 5-10 minuten box breathing te doen. Zie de link voor de oefening. Deze oefening geeft je CO2 spiegel de kans om te herstellen en zorgt tevens voor het verlagen van je stress en je hartslag. 

 

Blijf gezond. Bescherm anderen. Bescherm jezelf!

Boek nu jou gekozen pakketOntdek de verborgen kracht van ademhalen