WETENSCHAP ACHTER ADEMWINST

Hier vind je Nederlandse samenvattingen van veelal buitenlandse wetenschappelijke artikelen over ademhalen, het belang van CO2 en NO, je immuunsysteem beïnvloeden met je ademhaling en meer.

Het geheime ingrediënt van de atleet: de kracht van neusademhaling

In dit artikel worden de fysiologische processen tussen mondademhaling en neusademhaling uitgelegd. Er zijn verschillende mechanismen die worden geactiveerd bij neusademhaling die niet bij mondademhaling zijn. Mondademhaling kan verhoogde risicofactoren veroorzaken die een negatief effect kunnen hebben op het hele lichaam.

Atleten besteden enorm veel geld en tijd aan het verbeteren van hun prestaties, conditie, energie en uithoudingsvermogen. Er is echter
een geheim dat gewoonlijk over het hoofd wordt gezien om al deze en meer te helpen. Het geheim is neusademhaling. Bij de geboorte nemen we onze eerste adem, en we weten instinctief hoe we moeten ademen en vanwaar we moeten ademen. Te veel omgevingsfactoren veranderen de ademhaling van de juiste manier, via onze neus naar een verkeerde manier, via onze mond.


Neusademhaling is het geheim van een betere gezondheid en atletische prestaties en herstel. Ademhaling is de gasuitwisseling van de
omgeving voor longblaasjes. Het doel is om deze uitwisseling zo effectief mogelijk te benutten. Voor de atleet het vermogen om meer O2 te consumeren in hun spieren terwijl het kooldioxidegehalte laag blijft, is het verschil tussen middelmatigheid en grootsheid bij atleten.
Voordelen van de neusademhaling verschijnen vóór, na de gebeurtenis en na de gebeurtenis, zoals verbeterde slaap, cognitieve verbetering, het herstel proces en de immuunresponse. Al deze verbeteringen vormen en bereiden de atleet voor om op het hoogste niveau te presteren.


Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om de effecten van mondademhaling ongedaan te maken. Daarom moeten atleten het positieve onderzoeken effecten van neusademhaling voor optimale prestaties en leer hoe u dit kunt toepassen.

De gezondheidsvoordelen van neusademhaling

De neus is een vitaal en veel onderschat orgaan. Om het belang ervan te beseffen, hoeven we alleen maar stil te staan bij de laatste keer dat we een zware verkoudheid hebben gehad. Verstopte neus en een loopneus hebben een merkbaar effect op ons vermogen om te ademen, ons energieniveau, ons vermogen om te slapen en ons algemene vermogen om te functioneren. “De rol van de neus bij gezondheid en ademhaling is door artsen sterk verwaarloosd.” Dit artikel is een hele sterke samenvatting van alle voordelen van neusademhaling. 

Neuriën verhoogt stikstofmonoxide in de neus

De sinussen zijn belangrijke producenten van stikstofmonoxide (NO). Neus NO werd gemeten met een chemiluminescentietechniek tijdens neuriën en rustige uitademingen met een enkele ademhaling met een vaste stroomsnelheid. NO nam 15-voudig toe tijdens neuriën vergeleken met stille uitademing. In een model met twee compartimenten van neus en sinus veroorzaakte een oscillerende luchtstroom een dramatische toename van de gasuitwisseling tussen de holtes. Obstructie van het sinusostium is een centrale gebeurtenis in de pathogenese van sinusitis. Nasale NO-metingen tijdens neuriën kunnen een nuttige niet-invasieve test zijn voor sinus-NO-productie en ostiale doorgankelijkheid. 

De rol van stikstofmonoxide bij erectie van de penis

De functionele toestand van de penis, slap of rechtop, wordt bepaald door de tonus van de gladde spieren. Sympathische contractiele factoren houden slapheid in stand, terwijl parasympathische factoren relaxatie en erectie van gladde spieren induceren. Het is algemeen aanvaard dat stikstofmonoxide (NO) het belangrijkste middel is dat verantwoordelijk is voor de ontspanning van de gladde spieren van de penis. NO is afgeleid van twee hoofdbronnen: direct van niet-adrenerge niet-cholinerge parasympathische zenuwen en indirect van de endotheelbekleding van cavernosale sinusoïden en bloedvaten als reactie op cholinerge stimulatie. De vorming van NO uit L-arginine wordt gekatalyseerd door stikstofoxidesynthase (NOS). Er is controverse geweest over de relatieve prevalentie van endotheliale of neuronale NOS in de penis van verschillende diersoorten. Deze review gaat in detail in op de rol van NO in de penis. Gevestigde en nieuwe behandelingen voor erectiestoornissen waarvan de effecten worden gemedieerd via manipulatie van de NO-route, worden ook beschreven.

Een nieuwe, bewezen en vooral eenvoudige methode om de eliminatie van alcohol uit het lichaam versnellen met ademhalen

Normaal wordt ethanol (beter bekend als alcohol) alleen afgebroken door de lever. In deze studie heeft men ontdekt dat door vrijwillig te hyperventileren (vergelijkbaar met de WIm Hof Methode) ethanol drie keer sneller uit het lichaam wordt verwijderd.

Ademen met een snelheid van 5,5 ademhalingen per minuut met gelijke inademing / uitademingsverhouding verhoogt de hartslagvariatie

Deze studie bevestigde dat een ademhalingspatroon van 5,5 keer ademhalen per minuut (5,5 sec in, 5,5 sec uit) met  een grotere HRV behaalde dan de andere ademhalingspatronen (4 in, 6 uit). Deze bevinding kan in de toekomst worden toegepast op HRV-biofeedback of ademhalingstraining.

De ademhalingscyclus is eigenlijk een systeem met drie gassen: Zuurstof, Koolstofdioxide en Stikstofmonoxide

In dit onderzoek laat men zien dat hemoglobine – het eiwit in rode bloedcellen dat zuurstof uit de longen opneemt – ook stikstofmonoxide moet vervoeren om bloedvaten te openen en de zuurstof aan weefsels te leveren.

De fysiologische effecten van langzame ademhaling bij de gezonde mens

Langzamer ademhalen is in de westerse wereld populair geworden vanwege de geclaimde gezondheidsvoordelen, maar blijven relatief onaangetast door de medische gemeenschap. Onderzoek naar de fysiologische effecten van langzame ademhaling heeft significante effecten op het ademhalings-, cardiovasculaire, cardiorespiratoire en autonome zenuwstelsel aan het licht gebracht. De belangrijkste bevindingen zijn onder meer effecten op de ademhalingsspieractiviteit, ventilatie-efficiëntie, chemoreflex- en baroreflexgevoeligheid, hartslagvariatie, bloedstroomdynamiek, respiratoire sinusaritmie, cardiorespiratoire koppeling en sympathovagale balans.

Astmapatiënten verminderen symptomen, verbeteren de longfunctie met kalmer en minder ademhalingen, meer kooldioxide

Astmapatiënten halen van nature diep adem om de symptomen te verlichten. Maar nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat astmapatiënten die biofeedback gebruiken om de drang om lucht op te slokken of diep adem te halen, de symptomen kunnen verminderen en de longfunctie kunnen verbeteren. Kalmer en minder ademhalen verhoogde kooldioxide, zeiden onderzoekers. De bevindingen zijn de eerste gepubliceerde resultaten van een grote klinische proef.

Als iemand afvalt, waar gaat het vet dan heen? Je ademt het uit

Uit berekeningen blijkt dat de longen het belangrijkste uitscheidingsorgaan voor vet zijn. Afvallen vereist het ontsluiten van de koolstof die is opgeslagen in vetcellen, waardoor het vaak gehoorde refrein ‘eet minder, beweeg meer’ wordt versterkt. 

Vrijwillige activering van het sympathische zenuwstelsel systeem en verzwakking van het aangeboren immuunsysteem reactie bij mensen

De onderzoekers demonstreren dat vrijwillige activering van het sympathische zenuwstelsel resulteert in het vrijkomen van epinefrine en vervolgens onderdrukking van de aangeboren immuunrespons bij mensen in vivo. Deze resultaten kunnen belangrijke gevolgen hebben voor de behandeling van aandoeningen die verband houden met overmatige of aanhoudende ontsteking, zoals auto-immuunziekten.

Wil jij ook ademwinst boeken?

Bekijk dan de coaching!