Presteer beter | Slaap dieper | Herstel sneller

ADEMWINST

Wat je ook eet, hoeveel je ook traint, hoe mager, jong of sterk je ook bent, het maakt allemaal niet uit als je niet goed ademt. Verbeter je adem, verbeter je leven.

Ontdek de kracht van beter ademhalen

Verminder pijn, ziekte en stress. En vind controle, focus en rust. Hoe? Door te leren om je adem te observeren en te controleren en door je ademstijl te trainen. Op deze site vind je artikelentrainingen & coaching en speciale slaaptape die al vele moeders, vaders, ondernemers, sporters, managers en meer hebben geholpen aan meer energie, betere nachtrust en verbeterde prestaties!

Het is niet alleen belangrijk DAT we ademen maar ook HOE we ademen.

Is je adem in balans is dan is alles in balans

Er is niets nieuws aan het belang van ademen. Slechts een paar minuten zuurstofgebrek is voldoende om het vermogen van de hersenen om binnenkomende informatie te verwerken voor altijd te vernietigen. Het is echter niet alleen belangrijk DAT we ademen, maar ook HOE we ademen. Als de manier waarop we ademen slechts een beetje uit balans is, zal dit na verloop van tijd tot ernstige negatieve gevolgen leiden, aangezien we elke dag zoveel ademen.

Elke adem weegt een beetje

Wist je dat we elk uur ongeveer 1.000 ademhalingen nemen? Dat zijn tot wel 25.000 ademhalingen op één dag en dat is 10-20 kg lucht die elke dag in en uit ons systeem stroomt. Dit gewicht is tien keer meer dan de hoeveelheid voedsel die we eten. We zijn wel bezig met wat we eten, hoe we het voorbereiden en op welk moment we eten maar dit doen we gek genoeg niet met onze ademhaling. 

Vind focus, rust en kracht in je adem

Goed leren ademen vereist een beetje meer kennis dan doorgaans wordt gedacht. Vier thema’s die op deze website en in de trainingen aan bod komen zijn: ademtechnieken, de chemie, de anatomie en de neurologie. En een kleine beetje extra kennis levert veel resultaat!

Heb je minder energie dan je zou willen? Woel je ‘s nachts en word je moe wakker? Staat je brein constant op rood? Maak je je overal zorgen over? Kunt je niet zo sporten zoals je  wilt? Lees dan vooral verder!

Deze vier thema's vormen de basis voor een gezonde ademhaling:

longen-ademwinst
DE ANATOMIE

Ademen doe je niet alleen maar met je neus en je longen. Je diafragma, je buik, je ribben en je rug spelen een hele belangrijke rol in het ademproces. Door deze te trainen en slimmer te gebruiken ga je efficiënter ademen en haal je meer rendement uit de zuurstof in je lichaam.

chemie-ademwinst
DE CHEMIE

Er zijn drie moleculen belangrijk bij het ademhalen: zuurstof (O2), koolstofdioxide (CO2) en stikstofmonoxide (NO). En het samenspel tussen deze drie bepaalt in hoge mate de kwaliteit van je ademhaling. En leuk om te weten: gezonder ademen begint bij juist bij minder en langzamer ademen, niet meer!

neurologie-ademwinst
DE NEUROLOGIE

Met je ademhaling kun je iets doen wat de wetenschap lang voor onmogelijk hield: communiceren met je autonome zenuwstelsel en bijvoorbeeld je bijnieren. Door te spelen met je adem kun je reacties van je lichaam op stress, inspanning of voeding sturen en in je voordeel laten werken. 

technieken-ademwinst
ADEMTECHNIEKEN

Door je mond, door je neus, met een pauze, langzaam in, langzaam uit, naar je buik, naar je borst, met geluid, zonder geluid. Er zijn ontzettend veel manieren om te ademen en je adem te beïnvloeden en allemaal hebben ze een ander effect. En afhankelijk van het moment, de persoon, de intensiteit en de stijl kan dit positief of negatief werken. 

Effecten van een verbeterde ademhaling

Wat doet ademwinst allemaal met je?

Zuurstof wordt, in combinatie met glucose, in je lichaam omgezet in energie. Door een juist ademritme en ademhalen door je neus verbetert je interne zuurstofafgifte. Zuurstof komt sneller en beter op de plekken waar het nodig als je minder en langzamer ademt, dit is de grote ademparadox. Het magische woord is: CO2 tolerantie. Meer over dit onderwerp vind je hier.

Met neusademhaling filter je de lucht, warm je deze op en maak je stikstofmonoxide aan. En deze dragen alledrie bij aan een gezonder lichaam doordat ze ziekteverwekkers zoals virussen en bacteriën minder kans geven. Daarnaast kun je met oefeningen zoals de Wim Hof Methode en de Buteyko oefeningen je immuunsysteem beïnvloeden en harder laten werken in tijden van ziekte, blessure of pijn. 

Bij een gezond ademrite (5,5 seconde in, 5,5 seconde uit) presteert je lichaam optimaal. Door specifieke oefeningen te doen voor het slapen gaan kun je je interne hormoonhuishouding aangeven dat je klaar bent om te gaan slapen. Onder andere je Cortisol en Adrenaline levels passen zich dan aan en je maakt je klaar voor de nacht. 

Stress en onze reactie hierop is misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd. Ons brein krijgt zoveel meer prikkels te verduren dan 100 jaar geleden en is hier simpelweg nog niet klaar voor. En iedere prikkel brengt je interne hormoonhuishouding uit balans. Met je adem kun je rust in je hoofd en lijf brengen en zorgen dat prikkels minder of zelfs helemaal niet binnenkomen. Luister vooral eens naar deze podcast om hier meer over te leren.

De PH-waarde in je bloed draagt bij aan je behoefte aan zuur (ongezond voedsel) door goed te ademen is je PH-waarde in balans en grijp je minder snel naar deze voeding en makkelijker naar gezonde(re) voeding.

Door bijvoorbeeld een zogeheten vierkantje te ademen (4 seconden in, 4 seconden vast, 4 seconden uit, 4 seconden vast) creëer je een rust en focus die niet onder doet voor die van een getrainde scherpschutter. Deze oefening wordt dan ook veel gebruikt door politie en leger maar helpt ook goed tijdens tentamens, vlak voor een grote sportprestatie of presentatie. Probeer het maar eens vijf minuten en observeer wat er in je lijf gebeurt.

Onze hersenen gebruiken een grote hoeveelheid energie en dus zuurstof. Je kunt flink veel ademwinst boeken door te zorgen voor een betere zuurstofregulering in de hersenen. Dit heeft vele positieve effecten op onder andere ons geheugen, onze concentratie en leervermogen.

Het voelt bijna niet goed om een lijst met voordelen van goed ademen te beëindigen want de lijst is practisch eindeloos. Een lichaam en hoofd in de juiste adembalans zijn niet te stoppen. Daarom ook deze site: om jou te prikkelen meer op je adem te letten en deze te verbeteren. Hoe? Begin eens bij zoveel mogelijk ademen door je neus. Hier lees je waarom.

WORKSHOP: DE VERBORGEN KRACHT VAN ADEMHALEN

volgende datum: 2 oktober 2021

Leer in één dag hoe je door je eigen ademhaling te veranderen beter slaapt, beter presteert, stress de baas bent en nog veel meer.

Iedereen die een drukke baan heeft, druk is met de kinderen of gewoon in de westerse wereld woont weet dat stress een belangrijke constante is in je leven. En hoe fijn zou het zijn als je deze stress wat makkelijker onder controle zou hebben? In een prikkelende, praktische en vooral luchtige sessie leer je wat goed ademhalen is. Je leert ook wat minder goed ademhalen is. We kijken naar het verschil tussen mond- en neusademhaling.

Datum: 2 oktober 2021
Tijd: 10.00 – 15.00
Prijs: €219,-
Inclusief ijsbad!

Ik werk(te) onder andere voor:

Een paar feiten over ademhalen

1. We ademen bijna allemaal chronisch teveel

2. De mond is om Mee te eten, je neus is om Mee adem te halen

3. De rol van CO2 in ademhalen is groter dan die van O2

4. Diep inademen is het slechtste advies dat je iemand kunt geven

5. MINDER ADEMEN BETEKENT MEER ADEMWINST

Wat zeggen anderen?

Enkele reacties van eerdere deelnemers

Frédérique
Frédérique
Lees verder
"Als je zonder zweverig gedoe aan je adem wilt werken omdat je al jaren door je mond ademt zoals ik, neem dan contact op met Steven. Geen linksom lopen met volle maan, maar gewoon nuchter kijken hoe je lichaam werkt en nuttige oefeningen om je ademhalen te verbeteren. Zonder poespas, gewoon je lichaam laten doen wat het kan doen en hoort te doen."
Bart
Bart
Lees verder
"Ik volg Steven al een lange tijd en onlangs heb ik een training ademwinst bij hem gevolgd. "Kan ik even gezellig bijkletsen met Steven" dacht ik, en die training is dan een mooie bijvangst.... Nu ruim een week later sta ik iedere dag 3 minuten onder de koude douche, of spring ik het liefst in de zee of in een koud meertje. En doe ik elke dag ademhalingsoefeningen. Ik voel me super; ontspannen & gefocust. Van daaruit komt het beste bij me naar boven. Aanrader dus om bij Steven langs te gaan. Ademhalen doen we continu, maar we weten er belachelijk weinig vanaf... "
Marcel
Marcel
Lees verder
“Vroeger lachte ik mensen uit die naar een training ademhalen gingen. Nu ik heb ervaren wat goed ademhalen met me doet, wil ik alleen maar meer leren en oefenenen. Dank voor het openen van mijn ogen (en dicht doen van mijn mond;)"
Marjolein
Marjolein
Lees verder
“Vooral bij het slapengaan probeer ik de 4/7/8 methode, en die lijkt tot nu toe goed te werken, dus daar ben ik enorm blij mee!!! Echt een opluchting als dit voor langere termijn werkt. En natuurlijk ’s ochtends koud douchen. Ben dan goed wakker en krijg direct respect van de kids met deze koude douche”
Sandra
Sandra
Lees verder
“Nooit gedacht dat beter slapen en minder stress voelen zo gemakkelijk zou zijn. De combinatie van Wim Hof ademhalen en de rest van de dag door mijn neus ademenen zijn een grote boost voor mijn energie niveau”
Annemarie
Annemarie
Lees verder
“Mondje dicht. Zo simpel en toch zo lastig. Dank voor het aanleren van deze en andere technieken”
Previous
Next

Meer over Ademwinst

De start van mijn ‘adempad’ was een heftig ongeluk
Tijdens een trainingsrit op mijn racefiets in 2018 in Mexico ben ik van achter aangereden. Een zware hersenschudding en whiplash waren het gevolg. Ik had problemen met mijn geheugen, slapen, concentratie en zelfs andere talen spreken lukte niet meer. In het medische circuit kon niemand mij echt helpen. Tot dat ik een speciale ademhalingstechniek leerde genaamd ‘Epiphora’. Met een paar simpele oefeningen startte mijn interne harde schijf weer op, ik wist niet wat ik meemaakte! Wat een winst en vooruitgang boekte ik, en dat alleen door anders ademhalen? Ik kon het bijna niet geloven.

 

De wondere wereld van ademhalen
Sindsdien ben ik in de wondere wereld van ademhalen gedoken en sinds 2020 is Ademwinst een feit. Mijn pad heeft me geleid langs bekende ademmethodes zoals Wim Hof, Buteyko, Holotropic en Pranayama en minder bekende oefeningen en theorieën. Ondertussen zijn deze oefeningen onderdeel van mijn dagelijks leven. Ik adem zoveel mogelijk door mijn neus, ik gaap zelfs door mijn neus en douche iedere dag koud (het liefst om 07.00 uur ‘s ochtends in onze tuin). In de winter ga ik graag dippen in koud buitenwater, alleen of met een 
groep. En afhankelijk van de staat van mijn lijf en hoofd pas ik verschillende oefeningen toe.

 

Kennis delen
Ik deel mijn kennis, ervaring en bevindingen hier in de vorm van artikelen en trainingen en coaching. Ook vind je een speciale wetenschap sectie met de onderbouwing voor veel van de theorie en oefeningen. Hopelijk haal je er veel inspiratie uit en als je vragen hebt, gebruik het formulier of het e-mailadres om ze te stellen, ik hoor ze graag!

En nu rustig uitademen:)

Steven Zwerink

Artikelen

Meer lezen over ademtechnieken, de anatomie, de chemie en de neurologie? Dit is je plek!

Contact

Contactgegevens:

 

Ademwinst 

Steven Zwerink
Kafmolenhoek 23
7546 KW enschede

Tel: 06-40128879
Email: info@ademwinst.nl
KvK: 72546808
BTW: NL001948170B69

Stel hier je vragen, plaats je opmerkingen of andere zaken die je wilt delen. Ik hoor graag van je!


Meld je aan en ontvang deze handige pdf met zeven ademtips!Direct in zeven stappen naar meer Ademwinst?

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang direct de pdf. Tevens stuur ik je af en toe leuke updates, nieuwe trainingen een aanbiedingen. Nooit meer dan 2-3 keer per maand. En uitschrijven kan uiteraard altijd.