ADEMWINST

Controle | Focus | Rust

Ontdek de kracht van beter ademhalen

Verminder pijn, ziekte en stress. En vind controle, focus en rust. Hoe? Door te leren om je adem te observeren en te controleren en door je ademstijl te trainen. Op deze site vind je artikelen en trainingen die al vele moeders, vaders, ondernemers, sporters, managers en meer hebben geholpen om persoonlijke ademwinst te behalen!

Ademhalen is dan alleen maar in en uit..

Wat je ook eet, hoeveel je ook traint, hoe mager, jong of sterk je ook bent, het maakt allemaal niet uit als je niet goed ademt.

Goed leren ademen vereist een beetje meer kennis dan doorgaans wordt gedacht. Vier thema’s die op deze website en in de trainingen aan bod komen zijn: ademtechnieken, de chemie, de anatomie en de neurologie. En een kleine beetje extra kennis levert veel resultaat!

ademwinst-anatomie
De Anatomie

Ademen doe je niet alleen maar met je neus en je longen. Je diafragma, je buik, je ribben en je rug spelen een hele belangrijke rol in het ademproces. Door deze te trainen en slimmer te gebruiken ga je efficiënter ademen en haal je meer rendement uit de zuurstof in je lichaam.

de-chemie
De Chemie

Er zijn drie moleculen belangrijk bij het ademhalen: zuurstof (O2), koolstofdioxide (CO2) en stikstofmonoxide (NO). En het samenspel tussen deze drie bepaalt in hoge mate de kwaliteit van je ademhaling. En leuk om te weten: gezonder ademen begint bij juist bij minder en langzamer ademen, niet meer!

neurologie
De Neurologie

Met je ademhaling kun je iets doen wat de wetenschap lang voor onmogelijk hield: communiceren met je autonome zenuwstelsel en bijvoorbeeld je bijnieren. Door te spelen met je adem kun je reacties van je lichaam op stress, inspanning of voeding sturen en in je voordeel laten werken. 

ademtchnieken-3
Ademtechnieken

Door je mond, door je neus, met een pauze, langzaam in, langzaam uit, naar je buik, naar je borst, met geluid, zonder geluid. Er zijn ontzettend veel manieren om te ademen en je adem te beïnvloeden en allemaal hebben ze een ander effect. En afhankelijk van het moment, de persoon, de intensiteit en de stijl kan dit positief of negatief werken. 

Effecten van een ademhaling

Wat doet ademwinst allemaal met je?

Zuurstof wordt, in combinatie met glucose, in je lichaam omgezet in energie. Door een juist ademritme en ademhalen door je neus verbetert je interne zuurstofafgifte. Zuurstof komt sneller en beter op de plekken waar het nodig als je minder en langzamer ademt, dit is de grote ademparadox. Het magische woord is: CO2 tolerantie. Meer over dit onderwerp vind je hier.

Met neusademhaling filter je de lucht, warm je deze op en maak je stikstofmonoxide aan. En deze dragen alledrie bij aan een gezonder lichaam doordat ze ziekteverwekkers zoals virussen en bacteriën minder kans geven. Daarnaast kun je met oefeningen zoals de Wim Hof Methode en de Buteyko oefeningen je immuunsysteem beïnvloeden en harder laten werken in tijden van ziekte, blessure of pijn. 

Bij een gezond ademrite (5,5 seconde in, 5,5 seconde uit) presteert je lichaam optimaal. Door specifieke oefeningen te doen voor het slapen gaan kun je je interne hormoonhuishouding aangeven dat je klaar bent om te gaan slapen. Onder andere je Cortisol en Adrenaline levels passen zich dan aan en je maakt je klaar voor de nacht. 

Stress en onze reactie hierop is misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd. Ons brein krijgt zoveel meer prikkels te verduren dan 100 jaar geleden en is hier simpelweg nog niet klaar voor. En iedere prikkel brengt je interne hormoonhuishouding uit balans. Met je adem kun je rust in je hoofd en lijf brengen en zorgen dat prikkels minder of zelfs helemaal niet binnenkomen. Luister vooral eens naar deze podcast om hier meer over te leren.

De PH-waarde in je bloed draagt bij aan je behoefte aan zuur (ongezond voedsel) door goed te ademen is je PH-waarde in balans en grijp je minder snel naar deze voeding en makkelijker naar gezonde(re) voeding.

Door bijvoorbeeld een zogeheten vierkantje te ademen (4 seconden in, 4 seconden vast, 4 seconden uit, 4 seconden vast) creëer je een rust en focus die niet onder doet voor die van een getrainde scherpschutter. Deze oefening wordt dan ook veel gebruikt door politie en leger maar helpt ook goed tijdens tentamens, vlak voor een grote sportprestatie of presentatie. Probeer het maar eens vijf minuten en observeer wat er in je lijf gebeurt.

Onze hersenen gebruiken een grote hoeveelheid energie en dus zuurstof. Je kunt flink veel ademwinst boeken door te zorgen voor een betere zuurstofregulering in de hersenen. Dit heeft vele positieve effecten op onder andere ons geheugen, onze concentratie en leervermogen.

Het voelt bijna niet goed om een lijst met voordelen van goed ademen te beëindigen want de lijst is practisch eindeloos. Een lichaam en hoofd in de juiste adembalans zijn niet te stoppen. Daarom ook deze site: om jou te prikkelen meer op je adem te letten en deze te verbeteren. Hoe? Begin eens bij zoveel mogelijk ademen door je neus. Hier lees je waarom.

Wil je

Bekijk deze trainingen

Om veilig en efficiënt ademwinst te boeken is een beetje meer kennis vereist dan doorgaans wordt gedacht. En gelukkig is dit ook makkelijker te leren en te snappen dan wordt gedacht! Om goed leren ademen zijn, naast een paar slimme ademhalingsoefeningen, basiskennis van de anatomie, de chemie en de neurologie zeker aan te raden.

Ademwinst
1-op-1

Uur privé coaching
79
inc btw
  • Heb je een specifieke vraag? Of misschien wel een specifieke ademuitdaging? Dan is een uur privé aandacht iets voor jou. Tijdens de intake e-mail kun je je verhaal vertellen en ik stem onze afspraak, de oefeningen en mijn verhaal helemaal af op jou.
  • 60 minuten privé
  • Persoonlijke tips & trucs
  • Afgestemd op jouw ademvraag
  • Handig in te plannen in de kalender

Ademwinst Online

3 unieke webinars
99
inc btw
  • Leer in een unieke combinatie van inspirerende theorie en praktijk de verborgen kracht van ademhalen. Simpele oefeningen en heldere uitleg zorgen voor een toegankelijke training voor iedereen. Verminder pijn, ziekte en stress en vind controle, focus en rust.
  • 10 e-mails
  • Vijf video's
  • Feedback via e-mail
  • Kennismaking via Skype
  • Volgende start: 18 november

Ademwinst
Workshop

Eendaagse training
179
inc btw
  • Leer in één dag hoe je door je eigen ademhaling te veranderen beter slaapt, beter presteert, stress de baas bent en nog veel meer.
  • 10.00 - 15.30
  • Kleine groep
  • Intensief
  • Persoonlijk
  • Meeste resultaat
  • Volgende datum: 9 of 22 december 2020

Wat zeggen

Enkele reacties van eerdere deelnemers

Marcel
Marcel
Lees verder
“Vroeger lachte ik mensen uit die naar een training ademhalen gingen. Nu ik heb ervaren wat goed ademhalen met me doet, wil ik alleen maar meer leren en oefenenen. Dank voor het openen van mijn ogen (en dicht doen van mijn mond;)"
Marjolein
Marjolein
Lees verder
“Vooral bij het slapengaan probeer ik de 4/7/8 methode, en die lijkt tot nu toe goed te werken, dus daar ben ik enorm blij mee!!! Echt een opluchting als dit voor langere termijn werkt. En natuurlijk ’s ochtends koud douchen. Ben dan goed wakker en krijg direct respect van de kids met deze koude douche”
Sandra
Sandra
Lees verder
“Nooit gedacht dat beter slapen en minder stress voelen zo gemakkelijk zou zijn. De combinatie van Wim Hof ademhalen en de rest van de dag door mijn neus ademenen zijn een grote boost voor mijn energie niveau”
Annemarie
Annemarie
Lees verder
“Mondje dicht. Zo simpel en toch zo lastig. Dank voor het aanleren van deze en andere technieken”
Previous
Next

Een paar feiten over ademhalen

1. We ademen bijna allemaal chronisch teveel

2. De mond is om Mee te eten, je neus is om Mee adem te halen

3. De rol van CO2 in ademhalen is groter dan die van O2

4. Diep inademen is het slechtste advies dat je iemand kunt geven

5. IEDEREEN KAN GEMAKKELIJK ADEMWINST BOEKEN

Over

De start van mijn ‘adempad’ was een heftig ongeluk
Tijdens een trainingsrit op mijn racefiets in 2018 in Mexico ben ik van achter aangereden. Een zware hersenschudding en whiplash waren het gevolg. Ik had problemen met mijn geheugen, slapen, concentratie en zelfs andere talen spreken lukte niet meer. In het medische circuit kon niemand mij echt helpen. Tot dat ik een speciale ademhalingstechniek leerde genaamd ‘Epiphora’. Met een paar simpele oefeningen startte mijn interne harde schijf weer op, ik wist niet wat ik meemaakte! Wat een winst en vooruitgang boekte ik, en dat alleen door anders ademhalen? Ik kon het bijna niet geloven.

 

De wondere wereld van ademhalen
Sindsdien ben ik in de wondere wereld van ademhalen gedoken en sinds 2020 is Ademwinst een feit. Mijn pad heeft me geleid langs bekende ademmethodes zoals Wim Hof, Buteyko, Holotropic en Pranayama en minder bekende oefeningen en theorieën. Ondertussen zijn deze oefeningen onderdeel van mijn dagelijks leven. Ik adem zoveel mogelijk door mijn neus. Douche iedere dag koud (het liefst om 07.00 uur ’s ochtends in onze tuin). En afhankelijk van de staat van mijn lijf en hoofd pas ik verschillende oefeningen toe.

Kennis delen
Ik deel mijn kennis, ervaring en bevindingen hier in de vorm van artikelen en trainingen. Ook vind je een speciale wetenschap sectie met de onderbouwing voor veel van de theorie en oefeningen. Hopelijk haal je er veel inspiratie uit en als je vragen hebt, gebruik het formulier of het e-mailadres om ze te stellen, ik hoor ze graag!

En nu rustig uitademen:)

Steven Zwerink

Artikelen

Meer lezen over ademtechnieken, de anatomie, de chemie en de neurologie? Dit is je plek!

Je orgasme uitstellen met ademhaling

Net als ademhalen zijn seks en orgasmes natuurlijke processen. Als het hiermee niet helemaal goed zit, dan is er vaak ook wel een natuurlijke oplossing voor te vinden. In het geval van te vroeg klaarkomen is er iets heel simpels waarmee je dit kan beïnvloeden:

Lees meer »

Contact

Stel hier je vragen, plaats je opmerkingen of andere zaken die je wilt delen. Ik hoor graag van je!

    Boek nu jou gekozen pakketOntdek de verborgen kracht van ademhalen


    Even je kennis testen!

    Klik naast de quiz als je niet mee wilt doen..

    Hoeveel weet jij over ademhalen?

    Beantwoord een paar simpele vragen en kijk hoeveel jij weet over ademhalen.