Gezonde ademhaling is extra belangrijk voor kinderen

Een gezonde ademhaling betekent rustig in- en uitademen door de neus gebruikmakend van het middenrif. De schouders en de borst spelen een beperkte rol bij een gezonde en rustige ademhaling in rust. Bij een gezonde ademhaling zie je bijna geen beweging, je ziet hooguit de buik iets op en neer gaan. En dat gezond ademhalen belangrijk is weet je hopelijk nu wel na het lezen van de artikelen op mijn site. Zo niet, begin dan eens met dit artikel of deze

Klachten problemen door verkeerde ademhaling

Zoals met alles in het leven is het ontwennen of ontleren van ongezonde ademhaling moeilijker dan het gezond aanleren en onderhouden hiervan. Daarom is het speciaal voor ouders heel belangrijk om hun kinderen te leren wat gezond ademhalen is. Hiermee voorkom je een verhoogde kans op gezondheidsklachten, slaap- en gebitsproblemen en spraak- en concentratiestoornissen. 

We worden allemaal geboren met een gezonde neusademhaling. Baby’s hoef je over het algemeen niet te vertellen dat ze door hun neus moeten ademen, ze kunnen de eerste maanden zelfs niet anders. Het is in de oude culturen heel gewoon om een kindje, nadat het bij de moeder aan de borst (of fles) heeft gedronken, de mond weer zachtjes dicht te doen om zo neusademhaling verder te stimuleren en het aanleren van mondademhaling te ontmoedigen. 

Helaas gaan kinderen vaak, onder invloed van stress op school of andere spannende dingen zoals een verhuizing of scheiding, onbewust meer door hun mond ademhalen. Met een schare aan problemen tot gevolg.

Mondademhaling kan lijden tot verschillende problemen:

  • Tand- en tandvleesproblemen door uitdroging van de mond
  • Koude handen en vingers
  • Onnodige stress door constante activatie van het parasympatisch zenuwstelsel 
  • ADHD
  • Snurken en slaapapneu
  • Verminderde werking van het middenrif
  • Verkoudheid en griep doordat lucht niet gefilterd en ‘rauw’ de longen binnenkomt
  • Emotionele onbalans
  • En nog meer

Zoals je kunt lezen is het aanleren van een gezonde en rustige ademhaling door de neus van groot belang voor kinderen. Zeker omdat ze het dan in een later stadium het ademhalen door hun mond niet meer te hoeven ontleren. 

Manieren om de van je kind te verbeteren

Er zijn meerdere manieren om je kind hier bewust van te maken en dit met hem of haar te oefenen. Alleen al dor ze gedurende de dag er af en toe aan te herinneren dat ze hun mond dicht houden en door hun neus ademen als ze op de bank zitten of gaan slapen. Wij kijken ’s nachts altijd even bij onze kinderen als ze slapen en doen hun mond dicht mocht deze open zijn. Voor kinderen vanaf zes jaar is er zelfs speciale slaaptape om ze hiermee te ondersteunen. 

Er zijn ook door simpele ademoefeningen te doen zoals ademhalen in een vierkantje. Er staan op YouTube meerdere videos zoals onderstaande die je met je kind kunt doen. Daarnaast is het ook goed om af en toe ademspelletjes met ze te doen: voor de grap heel snel ademhalen (door mond of neus) of juist heel langzaam (door de neus).

Meer leren over je ademhaling?

Hopelijk heb je nu een aantal handvatten om met de ademhaling van jezelf en je kind aan de slag te gaan., Mocht je nou meer willen weten en direct aan de slag willen, ik heb twee online trainingen klaar staan voor je om direct mee aan de slag te gaan.

Kennismaken met je ademhaling (6 paragrafen, 27 euro) 
De verborgen kracht van je ademhaling (mijn complete training, 199 euro)

Meld je aan en ontvang deze handige pdf met zeven ademtips!Direct in zeven stappen naar meer Ademwinst?

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang direct de pdf. Tevens stuur ik je af en toe leuke updates, nieuwe trainingen een aanbiedingen. Nooit meer dan 2-3 keer per maand. En uitschrijven kan uiteraard altijd.