Je mond dicht plakken tijdens slapen en hardlopen, waarom zou je dat doen?

Als je met een stuk tape op je mond gaat hardlopen (of slapen) krijg je onherroepelijk vragen van mensen om je heen. Ademhalen doe je tijdens het hardlopen toch door je mond? Is ademen door je neus niet heel ongezond? Je krijgt toch meer lucht binnen als je door je mond ademt? Ik krijg het heel benauwd als ik met mijn mond dicht loop dus dat kan niet gezond zijn, toch? Onze neus is toch veel te klein om door te ademen tijdens het sporten? Ik heb last van veel snot of een verstopte neus, dan kan ik niet door mijn neus ademhalen toch? Kortom: je mond dicht plakken tijdens het hardlopen, waarom zou je dat toch doen?

Ademhalen tijdens het sporten doe je toch door je mond?
Ademhalen doe je het beste overal en altijd zoveel mogelijk door je neus. Je mond is gemaakt om te eten, je neus om adem te halen. Ademhalen door je neus zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid lucht, op de juiste snelheid en onder de juiste omstandigheden je longen bereikt. Je neus filtert de lucht, warmt de lucht op en bevochtigd de lucht. 

Wat veel mensen niet weten is dat toen onze longen ontstonden, zo’n 500 miljoen jaar geleden, waren het vis-achtigen die voorzichtig het land op zijn gekropen. Onze longen zijn dus gewend aan vochtige omstandigheden, de rest van ons lichaam is daar langzaam omheen geëvolueerd. De longen hebben dus vochtige lucht nodig zodat deze optimaal doorgegeven kan worden aan het bloed. En als je ademt door je mond komt de lucht koud, droog en ongefilterd binnen en dit is dus niet optimaal voor de longen en het lichaam en de oorzaak van vele ongemakken. 

Is ademen door je neus niet heel ongezond?
Juist niet! Het is de meest gezonde manier van ademhalen. Vooral omdat je neus het magische stofje stikstofmonoxide aanmaakt in onze sinussen. En dit stofje zorgt voor sterkere spieren en sneller spierherstel, het zorgt voor bloedvatverwijding waardoor bloed sneller en beter gaat stromen en het hart dus minder hard hoeft te werken, het vecht tegen bacteriën en virussen en is bij mannen verantwoordelijk voor het krijgen van een gezonde erectie (stikstofmonoxide is tevens de werkzame stof in Viagra, kijk maar wat je met deze info doet).

Je krijgt toch meer lucht binnen als je door je mond ademt?
Dat klopt. Maar bedenk eens goed: waarom haal je eigenlijk adem? Is het doel meer lucht binnen krijgen? Nee. Het doel is: meer zuurstof naar de cellen krijgen. En meer zuurstof naar de cellen transporteren doe je gek genoeg niet door sneller meer lucht naar binnen te zuigen. Dan gebeurt vaak gek genoeg zelfs het tegenovergestelde. Dit zal ik uitleggen.

Als je de hoeveelheid zuurstof in je bloed nu zou meten, dan is deze tussen de 96% en 99%: het bloed is dus nagenoeg verzadigd met zuurstof. Meer ademen heeft dus geen zin want dit percentage krijg je niet verder omhoog dan 99%. Dus je verspilt niet alleen zinloze energie door meer en sneller door je mond te gaan ademen je ademt ook nog eens teveel koolstofdioxide (CO2) uit. En in dit artikel kun je lezen waarom CO2 zo belangrijk is om in je lichaam te houden. 

Ik krijg het heel benauwd als ik met mijn mond dicht loop dus dat kan niet gezond zijn, toch?
Dat benauwde gevoel dat veel mensen ervaren als ze meer door hun neus gaan ademen tijdens het wandelen, sporten, traplopen of wielrennen wordt negen van de tien keer niet bepaald door een slechte conditie. Zoals in de paragraaf hierboven is het code woord weer CO2. CO2 is namelijk verantwoordelijk voor onze ademprikkel en niet zuurstof (want die is vaak ruim voldoende aanwezig zoals je al las). En bij veel mensen die vaak door hun mond ademen, stress hebben en een te hoge ademfrequentie is de tolerantie grens voor CO2 erg laag. Dit beteken dat bij lichte activiteit de hoeveelheid CO2 in het lichaam toeneemt en zij het gevoel krijgen dat ze al moeten ademhalen. Dit terwijl er nog 99% zuurstof in het lichaam aanwezig is. Deze tolerantiegrens kun je heel goed en simpele trainen met ademoefeningen en door meer een meer door je neus te gaan ademen en dan verdwijnt dat benauwde gevoel van zelf en ontwikkel je een gezondere ademhaling met alle fijne gezondheidsvoordelen die daar bij horen zoals minder stress, betere slaap, minder snurken, sneller herstellen, etc. 

Onze neus is toch veel te klein om door te ademen tijdens het sporten?
Jouw neus is gemaakt voor jouw lichaam. En daarmee zijn jouw neusgaten dus precies groot genoeg om onder de meeste omstandigheden gewoon door je neus te ademen (enkele medische uitzonderingen daargelaten). Doordat ons neusgaten dus kleiner zijn gaat in- en uitademen langzamer en dat is juist de bedoeling. Hierdoor hou je meer CO2 vast, verlies je minder energie en neem je meer zuurstof op.

Ik heb last van een verstopte neus of van veel snot, dan kan ik niet door mijn neus ademhalen toch?
Een verstopte neus of veel snotvorming kan de neusademhaling inderdaad bemoeilijken. Zeker als je je neus langere tijd niet of minder hebt gebuikt dan zit hij vaak veelvuldig verstopt. Dit is echter juist een reden om te beginnen met het zoveel en zowaar mogelijk gebruik maken van je neus. Als je je neus wilt vrij maken van snot is er een simpel ademtrucje voor, deze leg ik hier uit. Juist door je neus meer te gebruiken tijdens inspanning zuig je het snot weg en komt het in mindere mate terug. En vaak hebben mensen die weinig door hun neus ademen en meer door hun mond last van meerdere klachten zoals een slecht gebit (veroorzaakt door de droge lucht), slecht slapen, snurken, meer stress, erectieproblemen, enzovoort.  Deze verdwijnen vaak al als mensen gewoon meer door hun neus gaan ademen. 

Je mond afplakken tijdens het hardlopen, waarom doe je dat dus?
Ik plak mijn mond dicht omdat de reflex om door je neus te ademen dan nog sterker en natuurlijker is. Net als dat je onder water langer je adem in kunt houden dan boven water, zo werkt dat ook als je mond echt dicht zit. Dus, nog even een korte samenvatting waarom neusademhaling en sporten met gesloten mond zo belangrijk is: 

  • Door je neusademhaling komt de lucht in de optimale omstandigheden in de longen: opgewarmd, gefilterd en bevochtigd.
  • Je neus maakt stikstofmonoxide aan dat zorgt voor je spieren, bloedvaten en vecht tegen indringers
  • Je neus zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof op het juiste moment. Je voorkomt overademen en vermindert de CO2 afgifte.
  • Je neus gaat beter functioneren en blijft makkelijker open waardoor je hem automatisch meer gaat gebruiken. 

Kortom, wil je graag minder blessures, sneller herstellen, sterkere spieren, minder ziek zijn, beter voor je tanden zorgen en minder stress ervaren? Begin met hardlopen met je mond dicht en idealiter doe je dat met een klein stukje tape (ik gebruik Leukosilk). Wil je je neus extra openen in het begin, koop dat dan de neustape van BreatheRight, deze zorgt voor 30% meer lucht door je neus. 

Deze cursus bevat al mijn kennis, oefeningen en ervaringen. Als je echt aan de slag wilt met je gezondheid is dit jouw training. Leer alles over de chemie, de anatomie, de neurologie en de kracht van kou! 

Meld je aan en ontvang deze handige pdf met zeven ademtips!Direct in zeven stappen naar meer Ademwinst?

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang direct de pdf. Tevens stuur ik je af en toe leuke updates, nieuwe trainingen een aanbiedingen. Nooit meer dan 2-3 keer per maand. En uitschrijven kan uiteraard altijd.