Als iemand die geen formele zorgverlener is, maar wel al vijf jaar bezig is met ademfysiologie, kan ik je vertellen: dit vakgebied is fascinerend! Het gaat niet alleen over in- en uitademen, het gaat over leven, over stress, over rust en ja, het kan zelfs overleven betekenen. En hoewel ik zelf geen zorgprofessional ben, heb ik in de samenwerking met verschillende zorgdisciplines gemerkt dat er een groot verschil kan zijn als zorgverleners meer weten over ademfysiologie. Hier zijn mijn vijf favoriete redenen:
- Patiënten en stress: We hebben allemaal stressvolle dagen, nietwaar? Maar stel je eens voor dat je elke dag, elke minuut, elke seconde stress hebt omdat je fysiek ongemak ervaart. Dat is wat sommige patiënten meemaken. En dan komt Ritz en zijn team (2018) langs en vertelt ons dat stress ademhalingsproblemen zoals hyperventilatie kan veroorzaken, die op hun beurt weer meer stress veroorzaken. Een vervelende vicieuze cirkel die soms doorbroken dient te worden om de klachten echt te verhelpen. En hier komt ademfysiologie om de hoek kijken: met de juiste kennis en technieken kun je de oorzaak mogelijk beter aanpakken. .
- Behandeling en angst: Weet je nog die eerste keer dat je naar de tandarts of dokter moest en hoe zenuwachtig je was? Veel patiënten ervaren logischerwijs dit soort angst voor hun behandelingen. Een studie van Ma et al. (2017) liet echter zien dat het leren reguleren van je ademhaling angst tijdens medische procedures kan verminderen. Dit onderstreept hoe kennis van ademfysiologie zorgprofessionals kan helpen om patiënten beter te begeleiden tijdens hun behandelingen, waardoor de totale behandelervaring verbetert.
- Werkdruk en stress bij zorgverleners: Ook zorgverleners hebben hun deel aan stress. Volgens Galletta et al. (2011) kan de druk van het werken in de gezondheidszorg leiden tot stress en burn-out. En wisselende dag-nachtdiensten zijn al helemaal destructief voor ons endocriene systeem. Ook hier komt kennis van ademfysiologie weer van pas: met de juiste kennis en ademhalingstechnieken kunnen we deze werkgerelateerde stress verminderen. Het is als een verfrissende pauze tijdens een drukke dag als je een keer weet met welke oefeningen je ervoor kan zorgen dat je belastbaarheid hoog blijft en je kunt vertrouwen op je kennis en kunde.
- We ademen collectief slechter: Denk eens aan de tijd dat we kinderen waren en zorgeloos rondrenden, meestal goed ademend en met hoge vegetatieve veerkracht. Maar nu, in onze drukke levens en vervuilde steden, zijn we het contact met die goede ademhalingsgewoonten verloren. Bowler et al. (2019) rapporteerden precies dit – we ademen steeds slechter. En dit heeft grote gevolgen voor het collectief: verslechterde slaap, zwakker immuunsysteem en meer fysieke en psychische klachten. En we kunnen dit tegengaan door het belang van goede ademhaling te promoten.
- Verrijkte anamnese: Stel je voor dat je de Sherlock Holmes van de gezondheidszorg bent, subtiele aanwijzingen opvangt die anderen over het hoofd zien. Met een grondige kennis van ademfysiologie kunnen zorgprofessionals dit doen, zoals Irvin & Kaminsky (2018) aangeven. Ze kunnen subtiele veranderingen in ademhalingspatronen opmerken die belangrijke informatie kunnen geven over specifieke aandoeningen. En niet geheel onbelangrijk: met simpele tips of oefeningen kun je mogelijk nog meer verschil maken in het leven van je patiënten.
Kennis over ademfysiologie is dus als een Zwitsers zakmes: het heeft zo veel verschillende toepassingen en kan zo’n grote impact hebben. Of het nu gaat om patiënten die worstelen met stress, zorgprofessionals die hun werklast proberen te beheersen, of de algemene bevolking die betere ademhalingsgewoonten nodig heeft, ademfysiologie is een belangrijke sleutel.
Om deze redenen ben ik dan ook gestart met het organiseren van de opleiding ‘ademfysiologie voor professionals’. Hierin bundel ik samen met diverse medisch specialisten de wetenschappelijke kennis die binnen verschillende zorgdisciplines al vele jaren bekend is maar juist doordat deze informatie verspreid zit, slechts minimaal wordt ingezet. Ik ben graag de persoon die professionals er aan doet denken om de ademhaling niet te vergeten. En middels deze opleiding hoop ik en scholing meer te hebben gezet die ervoor zorgt dat meer en meer zorg professionals armfysiologie weer serieus nemen. Lees hier meer over deze opleiding. Doe jezelf en je patiënten dus een groot cadeau en duik in de wereld van ademfysiologie, zo krijgen we samen ademhaling en stressgerelateerde problemen beter en sneller onder controle!
Referenties:
Bowler, R., Crapo, J., & Tal-Singer, R. (2019). Breathing life into the Global Lung Initiative. The European Respiratory Journal, 54(2).
Galletta, M., Portoghese, I., D’Aloja, E., Mereu, A., Contu, P., Coppola, R. C., … & Campagna, M. (2011). Relationship between job burnout, psychosocial factors and health care-associated infections in critical care units. Intensive and Critical Care Nursing, 27(3), 138-147.
Irvin, C. G., & Kaminsky, D. A. (2018). Clinical exercise testing in obstructive lung diseases. In Exercise and Sports Pulmonology (pp. 143-169). Springer, Cham.
Ma, X., Yue, Z. Q., Gong, Z. Q., Zhang, H., Duan, N. Y., Shi, Y. T., … & Li, Y. F. (2017). The effect of diaphragmatic breathing on attention, negative affect and stress in healthy adults. Frontiers in psychology, 8, 874.
Ritz, T., Dahme, B., Dubois, A. B., Folgering, H., Fritz, G. K., Harver, A., … & Van De Woestijne, K. P. (2002). Guidelines for mechanical lung function measurements in psychophysiology. Psychophysiology, 39(5), 546-567.
Je kunt deze referenties toevoegen aan het einde van je artikel om de lezers de mogelijkheid te geven om dieper in te gaan op de studies die je hebt genoemd.